Ini urutan nya.
.
Suspek > Prospek > Pembeli > Pelangan.
.
(1) Suspek - Orang yang kemungkinan berminat dengan produk/servis.
.
(2) Prospek - Orang yang berminat, tapi masih belum membeli.
.
(3) Pembeli - Orang yang berminat tadi, dia dah beli. tapi baru beli sekali.
.
(4) Pelanggan - Orang yang membeli tadi, dia dah beli, dan terus membeli dan membeli. (membeli lebih daripada 2 kali dan keatas).
.
--------
📎Contoh ,
Beza pembeli dan pelanggan.
--------
Simple calculation :
Kos dapatkan pembeli = RM10.
Keuntungan dia hanya beli sekali = RM50 (produk A).
.
Kos dapatkan pelanggan = RM10.
Keuntungan dia membeli byk kali = RM50(produk A) + RM50(repeat order produk A) + RM20 (up sell produk B) + RM10 (cross sale) = RM130.
.
So, nampak tak beza dia? 😘😘
.
Upsell : Anda buat tambahan jualan contoh dia dah beli serum 1 RM30 tapi kalau beli lagi 1 jadi RM50.
Cross Sale : Dia beli Foundation Lepastu anda boleh jual Tudung dengan customer yang sama.
Semoga bermanfaat 😍❤️
Tiada ulasan:
Catat Ulasan